آموزش اف ال استودیو

زخمهای دست گیتاریستها اکثرا به دلیل گیتار زدن مستمر عدم استآسان بین تست ها است. اگر چه درد بیشتر در ناحیه دست آنها احساس می شود، اما اکثرا ً دردها را می بایست در ذهن جست وجو کرد. همان گونه که ترکیب صحیح صدا و سکوت منجر به موسیقی گوش نواز است، ترکیب صحیح استراحت آزمایش ضروری ه سلامت نوازنده است. در این مطلب سعی شده جهت کمک به نوازندگان از تجربه گیتاریستهای پیشرفته توصیه پزشکان کارشناس مصرف شود تا به راهکارهایی در این زمینه دست یافت.

توصیه های پزشکان

به گفته دکتر رسنتال۱ آسیب ناشی از فشارهای دائمی۲ (RSI) معمول ترین تشخیص پزشکی است که او به عنوان کارشناس جراحات خارجی و توان بخشی در مرکز بهبود ی هنرمندان نیویورک با آن مواجه است. بیماران او اکثرا ٌ ً از التهاب توأم با درد یا درد در دستها و گردن شکایت دارند. او می گوید: «این موارد چند دلیل دارد. آنها جهت ساعتهای متمادی بدون وقفه ساز می نوازند. حالت بدن آنها چه زمان نواختن ساز و چه در حالت معمولی صحیح نیست. به علاوه فشارهای روحی دارند که بر بدن بسیار زیاد تأثیرگذار است. من بیمارانی داشتم که ساعتها قبل از اجرای رسمی آزمایش کرده اند بدون آنکه استآسان کنند.» دکتر رسنتال انجام نرمشهای کششی قبل از نواختن ساز استآسان بعد از بیست تا سی دقیقه آزمایش ممتد را توصیه می نماید . در استآسان نیز نرمشهای کششی دست مثمر ثمر است. او همین طور مصرف دارو را، برای این عوارض، بهبود ی زودگذر می داند. رژیم غذایی مناسب، حالت صحیح نشستن در نواختن ساز انتخاب ساز مرغوب راهکارهای دیگری است که پزشکان بدان معتقدند.

توصیه های پیشرفته

مساله زمانی آشکار می شود که بخواهیم به این توصیه ها جامه عمل بپوشانیم. برای مثال هنرجوی پیشرفته به روزی چهار ساعت آزمایش قبل از شروع کلاس نیاز دارد. گیتاریستهای پیشرفته هم که چند روز بیشتر به زمان اجرای پروگرام ندارند در موقعیت آزمایش های جمع و جور قرار دارند. در این شرایط نوازنده می بایست بداند که چطور تست ات جمع و جور پر اضطراب را به تست ی خوشایند و سازنده تبدیل نماید . در واقع می بایست بداند که چه زمانی زمان استآسان است. اولین قانون این است «تا زمانی که درد از بین نرفته است آزمایش را شروع نکنید.» اسکات تننت۳ یکی از گیتاریستهای معروف کلاسیک می گوید: «تا زمانی که احساس نکنم دردهای دستم کاملاً قطع شده دوباره شروع به گیتار زدن نمی کنم. به همین دلیل است که دردهای دستم هیچ زمان به خطر جدی جهت م تبدیل نشده است. حتی اگر دردی احساس نکنم بعد از یک ساعت و اندی آزمایش به همان اندازه استآسان می کنم. چنانچه در تست اتم با مشکلی مواجه شدم که در آن لحظه قادر به حل آن نباشم، تست را قطع می کنم و تا ی که تمرکز فکری به دست نیاورم به تست ادامه نمی دهم. زمانی که گیتار همراهم نیست یا در حال استآسان هستم در فکر خود تست می کنم. گاهی وقتها اوقات روزها می گذرد و من تست نمی کنم. همیشه سعی می کنم بین روزهایی که سخت آزمایش می کنم و روزهایی که اصلاً تست نمی کنم به تعادل برسم. اوقات آزمایش زیاد مدت بدون تمرکز مفید نیست. تست کوتاه مدت، با تمرکز، خوب از آزمایش بلند مدت، بدون تمرکز، است.»

سیم گیتار

در سال ۱۹۸۷، جهت ان گُر۴ در حال ارائه رپرتوار پیشرفته بود، ولی آزمایش زیاد ترجمه تعدادی کتاب از زبان آلمانی به انگلیسی منجر به درد تاندون دستهای او شد که سه سال به طول انجامید. هـر روز بیماری او وخیم تر می شد تا جایی که حتی نمی توانست در را باز نماید . پزشکان به او توصیه کردند که مچ دستش را عمل نماید ، اما او قبول نکرد. جهت ان ماساژ بهبود ی، کلاس یوگا، طب سوزنی روان بهبود ی را جایگزین عمل کرد نوع نشستن خود را تغییر داد. بعد از سه ماه دردهای او از بین رفت و دوباره به سراغ ساز محبوب خود گیتار رفت. بعد از مدتی درد مجدداً به سراغ او آمد و شش ماه او را آزار داد. جهت ان می گوید به دلیل اینکه یوگا کار می کرد این بار توانست با درد به راحتی کنار بیاید. او سیمهای گیتار را نیز شل تر کرد که آسیب کمتری به دستهای او وارد شود.

جهت ان متوجه شد زمان ی کارهایش موفق تر است که گیتارش سیم نرم تری دارد. او ترکیبی از سیمهایی را با سختی مبوسیله و پایین گزینش کرد زیرا معتقد بود سیم خیلی نرم کیفیت صدا را پایین می آورد. جهت ان می گوید: «من جهت خودم برنامـه هـر روز تنظیم کردم؛ قبل از شروع آزمایش یوگا بعد از آن بیست دقیقه تست ات قدرتی دست انجام می دآدم . با تمرکز حواس گیتار می نواختم و ی که امکان داشت از سه سیم به جای پنج سیم استفاده می کردم.»

Focal Dystonia

یکی دیگر از گیتاریستها نیز دچار عارضه عجیبی به نام فوکال دایستونیا شد. پژوهشگران هنوز نتوانسته اند دلیل ی برای این عارضه بیابند. چند انگشت بیمار به یک باره از کار می افتد بدون اینکه دردی داشته باشد. او به مراکز بهبود ی مختلف ی مراجعه کرد؛ زیرا این امر باعث می شد که نه فقط چند قرارداد خیلی مهم را از دست بدهد بلکه به شهرت او لطمه وارد شود. او تحت بهبود های مختلف ی قرار گرفت ولی بازبینی نیافت.

چند سال بعد او دوباره شروع به نواختن ساز کرد، ولی این بار فقط از انگشت شست سبابه دست راست مصرف می کرد. این وضعیت ادامه داشت تا اینکه او چیزهایی در خصوص چگونگی کار گروهی عضلات شنید. تا آن زمان فکر می کرد که فقط عضلات پایین ساعد دست در نوازندگی نقش ایفا می کنند؛ ولی او متوجه شد که عضلات دیگر دست در این امر دخالت دارند. تست او در خیال خود تصور می کرد که عضلاتش از نوک انگشتان تا نقطه ای در پشت شانه های خود جایی که دستها به بدن متصل می شوند در حال حرکت است. بعد از گذشت یک سال انگشت وسط او کاملاً شروع به حرکت کرد و سال دیگر انگشت دوم او. بعد از سه سال تمام انگشتان او به حالت طبیعی باز گشتند. در این مدت او همچنین با پزشکی مشورت کرد که به او پیشنهاد کرد شنا نماید . او می گوید: «گرچه شنا به اصلاح ی مریضی ام کمکی نکرد، اما باعث شد احساس سلامت ی زیادتری بکنم؛ به علاوه بدانم که چگونه بدن کار می نماید و چگونه می توان به تن آرامی دست یافت.»

ورژن نهایی

با توجه به پیشنهاد پزشکان و تجربه نوازندگان پیشرفته ، نکات زیر برای پیشگیری از جراحات دست در وقت نوازندگی پیشنهاد می شود:


۱) تست نرمش

۲) آشامیدن خیلی مایعات

۳) خواب کافی

۴) داشتن بدنی انعطاف پذیر

۵) پرهیز از دخانیات و مشروبات الکلی

۶) مدیتیشن و آزمایش ات تنفسی

۷) تحقیق کتابهای معتبر گیتار زدن صحیح جهت هنرجویان

۸) نرمش گرم کردن دست قبل از شروع تست

۹) پوشیدن دستکشهای ویژه طبی جهت افرادی که جریان خون در دستشان به بهتر ی انجام نمی شود.

۱۰) قرار دادن دست به مدت دقیقه در آب سرد و سپس دقیقه در آب گرم (آب زیاد سرد و زیاد گرم ضرردار هستند .)

۱۱) ماساژ دست با کرم یا لوسیون از نوک انگشتان تا آرنج

۱۲) کشیدن دست و انگشتان خم کردن کف دست

۱۳) یوگا

۱۴) کار هم با نوازندگی مانند تدریس، تنظیم موسیقی آهنگ سازی

۱۵) طب سوزنی