آموزش اف ال استودیو

زخمهای دست گیتاریستها اکثرا به دلیل گیتار زدن مستمر عدم استآسان بین آزمایش ها است. اگر چه درد بیشتر در ناحیه دست آنها حس می شود، ولی ً دلیل دردها را می بایست در ذهن جست وجو کرد. همان گونه که ترکیب صحیح صدا و سکوت منجر به موسیقی گوش نواز است، ترکیب صحیح استراحت و تست ضروری ه سلامت نوازنده است. در این متن سعی شده برای یاری به نوازندگان از تجربه گیتاریستهای پیشرفته و توصیه پزشکان کارشناس مصرف شود تا به راهکارهایی در این زمینه دست یافت.

توصیه های پزشکان

به گفته دکتر رسنتال۱ آسیب ناشی از فشارهای دائمی۲ (RSI) معمول ترین تشخیص پزشکی است که او به عنوان کارشناس جراحات خارجی و توان بخشی در مرکز بهبود ی هنرمندان نیویورک با آن مواجه است. بیماران او اکثرا ٌ ً از التهاب توأم با درد یا درد در دستها گردن شکایت دارند. او می گوید: «این موارد چند دلیل دارد. آنها برای ساعتهای متمادی بدون وقفه ساز می نوازند. حالت بدن آنها چه وقت نواختن ساز چه در حالت معمولی صحیح نیست. به علاوه فشارهای روانی دارند که بر بدن بسیار زیاد تأثیرگذار است. من بیمارانی داشتم که ساعتها قبل از اجرای رسمی آزمایش کرده اند بدون آنکه استآسان کنند.» دکتر رسنتال انجام نرمشهای کششی قبل از نواختن ساز و استآسان بعد از بیست تا سی دقیقه تست ممتد را توصیه می نماید . در استآسان نیز نرمشهای کششی دست مثمر ثمر است. او همین طور مصرف دارو را، برای این عوارض، بهبود ی زودگذر می داند. رژیم غذایی مناسب، حالت صحیح نشستن در نواختن ساز گزینش ساز مرغوب راهکارهای دیگری است که پزشکان بدان معتقدند.

توصیه های پیشرفته

مساله زمانی آشکار می شود که بخواهیم به این توصیه ها جامه عمل بپوشانیم. جهت مثال هنرجوی پیشرفته به روزی چهار ساعت تست قبل از شروع کلاس نیاز دارد. گیتاریستهای پیشرفته که چند روز بیشتر به زمان اجرای برنامـه ندارند در موقعیت آزمایش های بصورت فشرده قرار دارند. در این شرایط نوازنده بایستی بداند که چگونه آزمایش ات جمع و جور پر اضطراب را به تست ی خوشایند و سازنده تبدیل نماید . در واقع باید بداند که چه زمانی وقت استآسان است. اولین قانون این است «تا زمانی که درد از بین نرفته است آزمایش را شروع نکنید.» اسکات تننت۳ یکی از گیتاریستهای زیاد دیده شده کلاسیک می گوید: «تا زمانی که حس نکنم دردهای دستم کاملاً قطع شده دوباره شروع به گیتار زدن نمی کنم. به همین دلیل است که دردهای دستم هیچ به خطر جدی برای م تبدیل نشده است. حتی چنانچه دردی حس نکنم بعد از یک ساعت اندی تست به همان اندازه استآسان می کنم. چنانچه در آزمایش اتم با مشکلی مواجه شدم که در آن لحظه قادر به حل آن نباشم، تست را قطع می کنم و تا ی که تمرکز فکری به دست نیاورم به آزمایش ادامه نمی دهم. زمانی که گیتار همراهم نیست یا در حال استآسان هستم در فکر خود آزمایش می کنم. برخی وقتها اوقات روزها می گذرد من تست نمی کنم. همـواره سعی می کنم بین روزهایی که سخت آزمایش می کنم روزهایی که اصلاً آزمایش نمی کنم به تعادل برسم. اوقات آزمایش زیاد مدت بدون تمرکز مفید نیست. آزمایش کوتاه مدت، با تمرکز، خوب از آزمایش بلند مدت، بدون تمرکز، است.»

سیم گیتار

در سال ۱۹۸۷، برای ان گُر۴ در حال ارائه رپرتوار پیشرفته خود بود، ولی آزمایش زیاد و ترجمه تعدادی کتاب از زبان آلمانی به انگلیسی منجر به درد تاندون دستهای او شد که سه سال به طول انجامید. روزانه او وخیم تر می شد تا جایی که حتی نمی توانست در را باز نماید . پزشکان به او توصیه کردند که مچ دستش را عمل نماید ، ولی او قبول نکرد. برای ان ماساژ بهبود ی، کلاس یوگا، طب سوزنی روان بهبود ی را جایگزین عمل کرد و نوع نشستن خود را هم تغییر داد. بعد از سه ماه دردهای او از بین رفت دوباره به سراغ ساز محبوب گیتار رفت. بعد از مدتی درد مجدداً به سراغ او آمد شش ماه او را آزار داد. جهت ان می گوید به دلیل اینکه یوگا کار می کرد این بار توانست با درد به راحتی کنار بیاید. او سیمهای گیتار را شل تر کرد که آسیب کمتری به دستهای او وارد شود.

برای ان متوجه شد ی کارهایش موفق تر است که گیتارش سیم نرم تری دارد. او ترکیبی از سیمهایی را با سختی متوسط پایین گزینش کرد زیرا معتقد بود سیم خیلی نرم کیفیت صدا را پایین می آورد. جهت ان می گوید: «من جهت خودم پروگرام هـر روز تنظیم کردم؛ قبل از شروع تست یوگا بعد از آن بیست دقیقه آزمایش ات قدرتی دست انجام می دآدم . با تمرکز حواس گیتار می نواختم وقتی که امکان داشت از سه سیم به جای پنج سیم استفاده می کردم.»

Focal Dystonia

یکی دیگر از گیتاریستها دچار عارضه عجیبی به نام فوکال دایستونیا شد. پژوهشگران هنوز نتوانسته اند دلیل ی برای این عارضه بیابند. چند انگشت بیمار به باره از کار می افتد بدون اینکه دردی داشته باشد. او به مراکز بهبود ی مختلف ی مراجعه کرد؛ زیرا این امر باعث می شد که نه فقط چند قرارداد مهم را از دست بدهد بلکه به شهرت او نیز لطمه وارد شود. او تحت بهبود های مختلف ی قرار گرفت ولی اصلاح نیافت.

چند سال بعد او دوباره شروع به نواختن ساز کرد، ولی این بار تنها از انگشت شست و سبابه دست راست خود مصرف می کرد. این وضعیت ادامه داشت تا اینکه او چیزهایی در خصوص چگونگی کار گروهی عضلات شنید. تا آن زمان فکر می کرد که فقط عضلات پایین ساعد دست در نوازندگی نقش ایفا می کنند؛ اما او متوجه شد که عضلات دیگر دست نیز در این امر دخالت دارند. زمان تست او در خیال تصور می کرد که عضلاتش از نوک انگشتان تا نقطه ای در پشت شانه های جایی که دستها به بدن متصل می شوند در حال حرکت است. بعد از گذشت سال انگشت وسط او کاملاً شروع به حرکت کرد و سال دیگر انگشت دوم او. بعد از سه سال تمام انگشتان او به حالت طبیعی باز گشتند. در این مدت او همچنین با پزشکی مشورت کرد که به او توصیه کرد شنا نماید . او می گوید: «گرچه شنا به اصلاح ی بیماری ام کمکی نکرد، ولی باعث شد احساس سلامت ی زیادتری بکنم؛ به علاوه بدانم که چگونه بدن کار می نماید و چگونه می توان به تن آرامی دست یافت.»

نسخه نهایی

با تذکر به توصیه پزشکان تجربه نوازندگان پیشرفته ، نکات زیر برای پیشگیری از جراحات دست در نوازندگی پیشنهاد می شود:


۱) تست و نرمش

۲) آشامیدن خیلی مایعات

۳) خواب کافی

۴) داشتن بدنی انعطاف پذیر

۵) پرهیز از دخانیات مشروبات الکلی

۶) مدیتیشن و آزمایش ات تنفسی

۷) مطالعه کتابهای معتبر گیتار زدن صحیح جهت هنرجویان

۸) نرمش گرم کردن دست قبل از شروع آزمایش

۹) پوشیدن دستکشهای ویژه طبی جهت افرادی که جریان خون در دستشان به بهتر ی انجام نمی شود.

۱۰) قرار دادن دست به مدت یک دقیقه در آب سرد سپس دقیقه در آب گرم (آب بسیار زیاد سرد و زیاد گرم ضرردار هستند .)

۱۱) ماساژ دست با کرم یا لوسیون از نوک انگشتان تا آرنج

۱۲) کشیدن دست انگشتان و خم کردن کف دست

۱۳) یوگا

۱۴) کار هم با نوازندگی مانند تدریس، تنظیم آهنگ موسیقی سازی

۱۵) طب سوزنی